Dit artikel gaat over kerstkaarten voor je medewerkers en andere zakelijke relaties.
En dan niet zo’n joekel van een kaart in de kleuren van de organisatie met een voorgedrukte “fijne feestdagen” erop. Die gaan bij mij altijd linea recta de papierbak in. Omdat ze niet mooi staan op de schouw tussen de andere kaarten in kerstkleuren. Omdat ik me niet persoonlijk aangesproken voel. En omdat ik me door die beide punten erger aan de verspilde energie en grondstoffen. Van zo’n kaart, hoe goedbedoeld ook, krijg ik geen goed gevoel en die bewaar ik dan ook niet. Een gemiste kans voor de afzender!
Maar het kan anders.
Hoe zou het zijn als jij als leidinggevende je medewerkers en zakenrelaties een kaart stuurde die de hele kerstperiode met trots op de schouw stond te pronken?
Niet alleen de geadresseerde maar ook zijn of haar dierbaren zouden jou en jullie zaak een paar weken lang in een warm en positief licht zien! “Zo hee, heeft je baas dat geschreven? Helemaal met de hand? Ja. Wow!”
Zo’n kaart werkt verbindend. Positief. Maakt indruk. Wordt niet snel vergeten. Stelt de afzender in een positief daglicht. Dat kun je dus óók bereiken met een kerstkaart!
Maar ja, hoe krijg je dat voor elkaar?
In deze blog staat een aantal tips voor een indrukwekkend authentieke en daarmee verbindende kerstkaart.
Om te beginnen een tip over de esthetiek: zorg dat de kaart een beetje in kersttinten is. Zet de mogelijk rigide huisstijlregels even opzij en zorg dat de kaart kersttinten heeft. Dat vergroot de kans dat hij blijft staan in de huiselijke sfeer.
De tweede tip gaat over verhoudingen: zorg dat de kaart niet te groot is. Een al te opzichtige bedrijfskaart, zeker als de kleuren niet passen, kan weerzin oproepen en daardoor averechts werken. Dat wil je niet, je wil geen afstotende maar juist een verbindende kerstkaart sturen!
De hoofdtip luidt: schrijf een persoonlijke tekst.
Ik hoor je al denken: “Ja hallo, weet je hoeveel tijd dat kost! Daar heb ik dus echt geen tijd voor.’
Je hebt gelijk en dat is precies de reden dat ik deze tip in oktober al publiceer: je kunt maar beter op tijd beginnen want inderdaad, het is tijdrovend. De positieve impact daarentegen is heel groot.
Het zit zo.
Een persoonlijke kaart schrijven kost tijd en dat weet iedereen. Zeker als je leiding geeft aan veel mensen, is zo’n handgeschreven persoonlijke kaart extra waardevol. Onbetaalbaar! Hij zal ook als zodanig gewaardeerd worden. Als je je best doet er iets op te schrijven dat alleen op die ene persoon van toepassing is, zal de ontvanger bij het lezen van je woorden gaan stralen van genot en voelen: “Ik word gezien!” En dat wil iedereen: het gevoel hebben dat hij of zij gezien wordt. Zeker door de leidinggevende, als je weer een jaar je best hebt gedaan.
Wie zich gezien voelt, voelt zich verbonden met de zaak, zet zich in, en is zelfs bereid een extra stap te zetten. Medewerkers echt zíen, werkt verbindend en draagt bij aan het succes van de zaak.
Ja maar…de tijd!
Je hoéft het niet te doen, je kúnt ook gewoon iedereen bij het kerstpakket dezelfde standaardkaart sturen. Dat kan. Wat mij betreft laat je dan een kans liggen. Een kans om echt contact te maken. Een kans om verbinding te leggen.
Oké, ik ben overstag. Maarre, wat schrijf je dan?
Op de afbeelding hierbij heb ik een voorbeeldkaart geschreven met een aantal zinnen die je zou kunnen afmaken. Dit zijn de zinnen:
Beste [naam collega],
Dank voor je inzet afgelopen jaar!
Je hebt hard gewerkt aan / om … [noem hier projecten, dossiers, feiten of doelen waar je collega zich afgelopen jaar voor heeft ingezet. Let op: het gaat hier om inzet, niet om resultaat.]
Wat ik het meeste waardeer aan jou is … [noem hier een karaktereigenschap of de typische inbreng van deze persoon in het team. Denk echt na over deze persoon en zorg dat wat je schrijft niet doorsnee is.]
Voor de feestdagen wens ik jou … [hier komt waarschijnlijk iets van rust en fijne familietijd. Let wel op dat wat je schrijft klopt met de persoonlijke situatie van je collega. Als hij of zij net gescheiden is moet je hem of haar niet klakkeloos fijne tijden met het gezin wensen.]
En voor volgend jaar: Laten we… / hoop ik dat… / wens ik je dat … [schrijf hier iets hoopvols, positiefs constructiefs, dat aan de orde is in het leven van deze persoon, qua werk of privé.]
Groet! [en dan je naam, zorg dat hij leesbaar is.]
Extra tips voor de uitvoerbaarheid:
- Zorg dat je op tijd een kerstkaart gekozen hebt, er op tijd genoeg exemplaren van binnen zijn, en dat de namen en adressen al op de envelop staan. Vraag hier eventueel hulp bij. Zo kun jij je concentreren op de inhoud.
- Je kunt je managers ontlasten door bovenstaand voor ze te regelen. Zo kunnen zij zich concentreren op het schrijven van de persoonlijke teksten voor hun medewerkers.
- Reserveer een aantal blokken tijd in je agenda om de kaarten te schrijven. Als je geconcentreerd bent en rustig de tijd hebt, is het best een leuke klus om te doen. Het geeft je de gelegenheid aan het einde van het jaar bij elk van je medewerkers, hun prestaties en houding afgelopen jaar, stil te staan. Dat is waardevol. Als je daarentegen alles achter elkaar en onder tijdsdruk moet schrijven, wordt het een lijdensweg. Die negatieve energie sijpelt door in de kaarten die je schrijft. Dat gaat ten koste van de persoonlijke waarde.
Samenvattend: begin op tijd. Zo blijft het schrijven leuk en heb je de kaarten op tijd de deur uit. Vanaf 6 december begint het kerstkaartenseizoen en tot 6 januari kun je nieuwjaarswensen sturen.
De laatste tip maakt deze tips breder toepasbaar:
Dezelfde tekststructuur als hierboven kun je gebruiken voor je collega-leidinggevenden en, met een lichte aanpassing, voor al je zakelijke relaties. Het geheim zit hem in de persoonlijk gekozen woorden. En ja, dat kost tijd. En ja, dat is de investering waard. In plaats van een voorgeschreven tekst die niet veel indruk maakt, haal je de banden aan met een indrukwekkend authentieke kaart. Je zult het merken aan de positieve reacties die je krijgt. Effect gegarandeerd!
Succes ermee en beste groet,
Sophie
PS) Heb je nog meer hulp nodig voor het vinden van de juiste, verbindende woorden? Bij Moment van Betekenis kun je terecht voor specifieke speechhulp of voor algemene trainingen ‘authentiek, ontspannen en overtuigend openbaar spreken’.