Luc Willems, HR adviseur sinds 1992, verzorgt sinds 2006 de personeelszaken voor middelgrote en kleine bedrijven. In die dertig jaar HR-ervaring heeft hij gewerkt in en voor allerlei bedrijven in allerlei verschillende industrieën en werkvelden. Hij heeft een gevarieerde blik op werkgeverschap ontwikkeld.
In deze aflevering geeft Luc, als expert personeelszaken, de volgende ingrediënten voor onweerstaanbaar werkgeverschap:
- Als algemene regel: Behandel de werknemer zoals je zelf als werknemer behandeld zou willen worden.
- Dat betekent: eerlijk zijn over de mogelijkheden en onmogelijkheden.
- En: dingen verstandig doen, zoals je dat ook zou willen voor je eigen kinderen, familie, vrienden. Dus heldere afspraken maken, dingen vastleggen, soms ook juridisch, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is en dingen goed geregeld zijn.
- Werkplezier is belangrijk; af en toe werkdruk is niet erg.
- Persoonlijke aandacht. Functioneringsgesprekken zijn geen lege huls maar een manier om je relatie te onderhouden.
Concrete tips die Luc geeft:
- Laat iemand geen training leiderschap volgen als er geen kans is dat die persoon ook leidinggevende wordt. Wek geen valse verwachtingen!
- Geef duidelijke kaders en zorg dat mensen daarbinnen genoeg vrijheid hebben om zich te ontwikkelen.
- Zorg dat er een goede balans is tussen werkplezier en werkdruk. De werknemer heeft daar ook een verantwoordelijkheid in.
- Net als je je huwelijksrelatie moet onderhouden, moet je ook je werkgever-werknemersrelatie onderhouden.
- Houd een schriftje bij met persoonlijke informatie over je medewerkers en gebruik die kennis. Zo voelt iedereen zich gezien.
- Als iemand het thuis moeilijk heeft, maak dan gebruik van de beschikbare mogelijkheden om te helpen zorgen dat het goed gaat met die persoon. Als werkgever heb je ook een sociale verplichting. Zo’n goede zorg voor je werknemer kost geldt, én betaalt zich terug.
- Praat met elkaar! Communiceer! Op het moment dat er niet meer met elkaar gesproken wordt, ontstaat er gedoe en zie je verzuim, verloop, ontevredenheid, vervelende werksfeer, en misschien zelfs faillissement ontstaan.
Dit is de samenvatting, maar de echte ‘magic’ gebeurt natuurlijk in ons gesprek! Luister je mee? Daar gaan we: op zoek naar de Onweerstaanbare Werkgever.
Groet, Sophie