De Onweerstaanbare Werkgever #16

Bob van den Steenhoven is 25 jaar bestuurder in het basisonderwijs. Waar hij leiding geeft, daar komen open sollicitaties binnen, ongeacht hoe krap de arbeidsmarkt is. 

Hoe dat komt? Bob weet mensen trots te maken op hun werk en de organisatie waar ze voor werken. Als je trots bent op je werk, ontstaat er een flow. Mensen werken lekker, zitten lekker in hun vel, zijn gemotiveerd en gaan als collega’s prettig met elkaar om. Natuurlijk wil je daar dan bij horen! 

Als Bob na een aantal jaar weer vertrekt, vinden mensen dat altijd ontzettend jammer. Ook daarna houden mensen nog graag contact met hem: gewoon voor een kopje koffie, maar ook voor advies. Oud opdrachtgevers bellen nog regelmatig met de vraag: “Bob, wil je even meedenken?” 

Dus. In deze aflevering zit ik met een echte onweerstaanbare werkgever! 

Dit zijn volgens Bob de drie ingrediënten voor onweerstaanbaar werkgeverschap: 

  1. Maak mensen trots. 
  1. Zorg dat ze zich gezien voelen; zie de mens achter de medewerker. 
  1. Wees voorspelbaar in je handelen. 

Concrete tips die hij collega werkgevers en leidinggevenden in deze aflevering geeft, zijn:  

Over de trots: 

  • Geef mensen complimenten –> Zorg voor ‘trots van binnen de organisatie’. 
  • Haal de (lokale) media erbij als er iets moois gebeurt -> Zorg voor ‘trots van buiten de organisatie’. Dat hoeft niet over heel spannende dingen te gaan. Als jij iets moois ziet binnen de organisatie, zelf al is het klein: leg daar dan de (externe) schijnwerpers op. Én laat de vruchten ervan uitvoerig zien in de teamkamer: hang krantartikelen op, deel radio- of tv uitzendingen, etc. . 
  • Onderhoud een breed netwerk, ook buiten je organisatie, bijvoorbeeld met journalisten, zodat je in staat bent om externe aandacht bij je organisatie te halen. 

Over het mensen zien: 

  • Neem de tijd om kennis te maken met je mensen en vraag naar de thuissituatie. 
  • Maak aantekeningen van belangrijke data en zet die in je agenda. Niet alleen de verjaardag van je medewerker zelf, maar ook van diens partner of kind. En zeg daar dan iets over als het zover is. Dit is prima te doen als je vijftien tot twintig mensen onder je hebt. Niet voor 350 medewerkers. 
  • Bij het voeren van vervelende gesprekken: wees hard op de inhoud maar zacht op de persoon. Onthoud altijd: “Er zit hier ook een mens / gezin / kind achter.” 
  • Als er geen plaats meer is voor iemand binnen de organisatie, blijf diens kwaliteiten zien en benoemen en ga samen op zoek naar een plek waar die persoon beter tot haar recht komt. 
  • Overweeg tijdelijke detachering als verkenning voor een volgende stap, in plaats van meteen afscheid te nemen van iemand. 

Over het voorspelbaar zijn: 

  • Wees stabiel en je reacties, en consistent in je antwoorden. Als je van mening verandert, leg dan uit hoe dat komt. 
  • Vertel het aan je collega’s als je een slechte nacht hebt gehad, als iets je raakt, of als je onder druk staat. Dat maakt dat ze je reacties beter begrijpen. 
  • Ken jezelf, wees reflectief en herken je eigen gevoelens; anders kun je ze ook niet delen met je collega’s. 

Dit is de samenvatting van het gesprek en als je haast hebt, is dit misschien al genoeg voor je. De echte inspirerende magic gebeurt natuurlijk in ons gesprek.  

Dus, ga je mee? Daar gaan we: luisteren naar deze onweerstaanbare werkgever 😊 

Groet! van Sophie 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

Moment van Betekenis
Louise de Colignylaan 1
2252 KL Voorschoten

Volg mij

Waar ben je naar op zoek?