De onweerstaanbare werkgever #23

Als je 26 jaar oud bent, ben je dan GenZ of Millenial? Ik weet het niet, ik ben nog niet zo goed met die termen. JONG ben je in ieder geval. En in deze aflevering heb ik een super blije JONGE werknemer: Kimberley Koetsier! Ze is online marketeer bij Marketing Karwei in Nijmegen, waar ze het, samen met 20-25 anderen van gemiddeld 26 jaar oud, heel erg naar de zin heeft! 

Wat doet haar werkgever goed volgens Kimberley? 

  • Hij weet een sfeer te creëren waar je jezelf mag zijn. Daar hoort bij dat je je kwetsbaar mag opstellen. 
  • Hij zorgt voor verbinding door regelmatig leuke dingen te organiseren, zoals naast de gebruikelijke eindeweekborrel, ook ieder jaar een weekend weg met zijn allen. 
  • Een keer per twee maanden vraagt je mentor je hoe het – echt – met je gaat, met je werkdruk en ambities en wat je nodig hebt. Je welzijn wordt in de gaten gehouden dus. 
  • Iedere zes weken zit iedereen met een aangewezen buddy, twee uur lang te praten over persoonlijke vaardigheden en ontwikkeling, zoals je kwaliteiten en valkuilen en wat je nodig hebt om goed te functioneren. Het helpt dat er naast de zaak een café-restaurant zit, dus ze gaan er lekker voor zitten met een wijntje. Deze ‘buddygesprekken’ verhogen de saamhorigheid, de zelfkennis en de groei als mens en als professional. 
  • Waardering uitspreken is vast onderdeel van het maandelijks teamoverleg. 
  • Mogelijkheid om te groeien 
  • Flexibiliteit 
  • Vertrouwen 
  • Medezeggenschap en openheid over de zaak 

Concrete voorbeelden en tips die Kimberley jou als werkgever of leidinggevende geeft: 

  • Oprecht luisteren en doorvragen. Dan delen mensen vanzelf meer. 
  • Regelmatig strategische sessies houden met elkaar. Openheid geven over hoe het met de zaak gaat. Door je werknemers met je mee te laten denken, ontdek je hoe intelligent ze zijn! En kunnen ze, door de verschillende visies en het goede gesprek met elkaar, nog meer kunnen bijdragen aan het succes van de zaak. 
  • Opleidingsbudget 
  • Ruimte in geest en budget voor initiatieven van werknemers 
  • Af en toe een compliment door de brievenbus 
  • Bij ieder maandoverleg staat ‘de complimentenronde’ op de agenda: iemand heeft dan een oprecht en toegelicht compliment voorbereid voor een collega. 
  • Ook op de maandelijkse teamagenda staat de uitreiking van de prijs voor ‘Ontwikkelkoning/-in’ van de maand: iemand die grote stappen heeft gezet of een bijzondere prestatie heeft geleverd, wordt in het zonnetje gezet. 
  • POP-gesprekken in plaats van functioneringsgesprekken. Dus niet terugblikken maar vooruitblikken. 

Verder sprak Kimberley nog over ‘De 24 uurs regel’, die ik geniaal vind, en geeft ze nog legio voorbeelden van hoe deze werkgever deze jonge honden aan zich weet te binden. Onder andere hoe je ook in verbinding afscheid kunt nemen van elkaar. 

“Doe je werkgever de groeten. Zeg maar dat hij het goed doet!” zei ik bij het afscheid tegen Kimberley. Ik hoop deze ‘Rick’ binnenkort ook in mijn studio te kunnen ontvangen, zodat hij ons kan verrijken met zijn visie op werkgeverschap. 

Luisterplezier gewenst! En wederom: doe als luisterende werkgever of leidinggevende je voordeel met de tips uit deze aflevering. Zo maken we, met elkaar, het werkende leven prettiger. 

Groet! Sophie 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

Moment van Betekenis
Louise de Colignylaan 1
2252 KL Voorschoten

Volg mij

Waar ben je naar op zoek?