‘Elke dag samen een beetje beter’. Dat is de cultuur onder collega’s bij organisaties die door stichting Leerkracht opgeleid zijn.
Stichting Leerkracht helpt scholen in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs om een verbetercultuur te creëren. Mijn gast vandaag, Jelle Verwer, is directeur van die stichting.
Jelle weet hoe je een verbetercultuur creëert. Een cultuur waar het welbevinden van zowel eindgebruiker of klant (leerling) als werknemer (leraar) centraal staat. Een cultuur die uiteindelijk de kwaliteit van de dienstverlening (onderwijs) verhoogt.
Waarom Jelle zijn antwoorden voor alle werkgevers relevant zijn
Het onderwijs is in Nederland de arbeidssector met de hoogste burn-out, het grootste ziekteverzuim en het hoogste verloop. Om maar niet te spreken van de maatschappelijke impact van goed, dan wel slecht, onderwijs. Grote werkgeversuitdagingen, waar stichting Leerkracht een antwoord op biedt.
Onderzoek van de Universiteit Utrecht heeft de doelmatigheid en succesvolle resultaten van de methode van de stichting Leerkracht aangetoond.
Ook internationaal heeft het werk van de stichting aandacht getrokken.
Leerkracht is door de Finse ‘Hundred’ benoemd tot wereldwijd een van de meest innovatieve onderwijsprojecten. Het Amerikaanse zakenblad ‘Forbes Magazine’ noemde Leerkracht een van de innovatiefste initiatieven in Europa. Leerkracht heeft scholen in Venezuela en Oekraïne geholpen verbeterdoelen te stellen, en zo verspreidt het gedachtegoed zich wereldwijd. De stichting, die haar eigen werkveld beperkt houdt tot Nederland, geeft haar kennis, methodieken en aanpak gewoon weg, zodat het zich vrij kan verspreiden.
Wat Jelle vertelt over een leercultuur in het onderwijs, is in mijn ogen in alle werkvelden relevant die worstelen met hoge burnout-, verzuim- en verloopcijfers.
Dus, werkgever, doe je voordeel met deze aflevering. Luister en leer van de beste!
De ingrediënten voor goed werkgeverschap volgens Jelle, zijn:
Zorg dat er een kraakheldere visie is: waar werken we naartoe? En een missie: “Hoe vinden wíj dat je daar het beste komt?” En zorg dat alle werknemers daarachter staan. Dat levert intrinsieke motivatie op, lekker samenwerken met eensgezinde collega’s, en een gevoel van zingeving in (leven en) werk.
Zorg dat de werknemer écht iets kan leren; maak ruimte voor persoonlijke en professionele groei. Als je ziet dat mensen zich gaan vervelen, zorg dan weer voor een uitdaging in plaats van ze laten vertrekken. – > Constante aandacht voor groei en ontwikkeling.
Geef mensen de mogelijkheid hun eigen ‘footprint’ achter te laten, hun eigen stempel. Niet vanuit egoïsme of borstklopperij, dus nooit ten koste van het grotere geheel. Een eigen stempel mogen drukken geeft een sterk gevoel van de eigen waarde, en trots: “Dit is míjn bijdrage aan het grotere geheel.” -> bevrediging, autonomie en authenticiteit.
Vertrouw als werkgever in de expertise van je werknemers. “Jij hebt hier verstand van. Jij mag meebepalen hoe het moet.”
Gaandeweg het gesprek ontdekten we nog een aantal extra ingrediënten: kleine, hechte teams, waarbinnen het psychologisch veilig is, waar collega’s open met elkaar communiceren en elkaar eerlijke feedback durven geven.
Jelle vertelt een prachtig beeldend verhaal over regelmatige ‘kampvuurgesprekken’ met collega’s; waarin je met elkaar stilstaat bij de écht ingewikkelde vraagstukken; zonder ze meteen op te willen lossen; door, om te beginnen, alleen maar naar elkaar te luisteren. Voor deze ‘verstilde tijd’ word doorgaans geen tijd genomen, terwijl de vruchten ervan groot en goed zijn. En, zegt Jelle, 45 tot 75 minuten is voor zo’n kampvuurgesprek al genoeg! (Want nee, je hoeft niet écht een vuurtje aan te leggen 😉).
Dus:
Wat Jelle vertelt over een leercultuur in het onderwijs, is in mijn ogen in alle werkvelden relevant. Dus, werkgever, doe er je voordeel mee en leer van de beste!
Een inspirerende luisterervaring gewenst. Met beste groet, Sophie
Link: