Mensen zijn fantastisch fascinerende, prachtige, complexe wezens, vind ik.
Wij mensen hebben mega veel potentieel, het luistert alleen nogal nauw om dat potentieel te ontsluiten. Ieder mens heeft zo zijn of haar eigen handleiding. Als je die weet te ontcijferen en haar vervolgens respecteert, dan, wow! Gebeurt er iets prachtigs.
In mijn ogen heeft iedereen de taak zijn of haar eigen handleiding te ontcijferen, én die handleiding vervolgens te respecteren
Als werkgever heb je ook een verantwoordelijkheid, namelijk aandacht hebben voor de handleiding van je werknemers. Want als de mens floreert, floreert de zaak.
Mensen zijn binnen je organisatie je grootste kapitaal. Directieteams die hier nog steeds niet van doordrongen zijn, die nog steeds denken dat ze hun mensen van alles aan kunnen doen en totale inzet kunnen verwachten zonder oog voor de mens áchter het werk, hebben in mijn ogen het doodvonnis van hun organisatie getekend. Zo’n organisatie is niet toekomstbestendig. In deze arbeidsmarktkrapte lopen je werknemers dan gewoon over naar de concurrent, die wél goed voor ze zorgt.
Want uiteindelijk wil iedereen het graag naar zijn of haar zinnen hebben op het werk; het gevoel hebben op een zinvolle manier bij te dragen aan een groter geheel; het gevoel hebben dat de eigen talenten en krachten gezien, naar waarde geschat, ingezet en gewaardeerd worden.
Een situatie waar werknemers in mijn ogen nog steeds van alles wordt ‘aangedaan’, is als er iets verandert in de organisatie: een reorganisatie, fusie, overname, faillissement. Dat soort veranderingen wordt ‘van boven’ besloten en de mensen ‘daaronder’ moeten het maar ondergaan.
Maar zulke ingrijpende veranderingen roepen Heel. Veel. Emoties op. Angst, onzekerheid, boosheid, verdriet. Als je daar als organisatie geen aandacht aan besteedt, verlies je de verbinding met de mensen die uiteindelijk ook de nieuwe organisatie moeten maken. Je verzuimt draagvlak te creëren. Misschien creëer je wel extra weerstand. Je maakt je organisatie, die al kwetsbaar is, extra kwetsbaar door onvoldoende aandacht te besteden aan de MENSEN, je grootste kapitaal.
Mijn advies: doe het wel. Besteed aandacht aan het gemoed van je mensen wanneer er een organisatieverandering gaande is. Maak tijd en ruimte voor wat het veranderproces met hen doet. Houd sessies. Stel vragen. Luister naar ze. Creëer ruimte voor emoties.
Het gaat er in die sessies niet om de verandering om te draaien. Het gaat erom je mensen te verbinden áán die verandering. Zodat jullie het echt samen gaan doen. Zodat zij aanhaken, zich verbinden aan de zaak. En de zaak uiteindelijk succesvol wordt.
Kortom: ga je de toko ombouwen, doe een beetje voorzichtig. Alsjeblieft.
Namens je medewerkers, dank je wel.
Sophie