Inspanning en Ontspanning

Hoe is bij jou de verhouding tussen INspanning en ONTspanning?

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik had mezelf gewend aan TOPpresteren, wat eigenlijk hetzelfde is als continu rennen. De hele dag door dingen doen; ‘s-avonds naar bed; misschien na wat gewoel de slaap vinden; de volgende ochtend opstaan; en weer door.
Met een eigen bedrijf en jonge kinderen, een hoofd vol ideeën en de wil om alles goed te doen, heb je je dagen zo vol.
Tot ik eind 2019 voor de vierde keer overspannen was en net aan een opleiding voor persoonlijke groei was begonnen. Een van de eerste vragen die daar gesteld werden, was: “Hoe is in jouw leven de verhouding tussen inspanning en ontspanning?”.


Ik realiseerde me dat ik constant aan het sprinten was, maar dan voor de duur van een marathon. Of eigenlijk voor de duur van een aantal marathons achter elkaar, namelijk non-stop. Dat is natuurlijk niet vol te houden. Dat snapt iedereen, als je het zo leest.
Zoals ik zei, het was de vierde keer dat ik overspannen was. Soms heb je een paar keer nodig om een les te leren. Maar dit keer kwam er echt verandering. Ik heb toen een rooster ingevoerd in mijn leven en werk waar ik nog steeds blij mee ben en erg goed onder gedij. Het gaat goed met mij én ik bereik meer resultaat, professioneel gezien. Ik ben namelijk veel effectiever geworden.
Door vaker afstand te nemen van mijn werk, kan ik beter hoofd- en bijzaak scheiden. Ik kom telkens terug bij het waarom van wat ik doe, en wat daar nu voor nodig is. De ruis verdwijnt. Ik doe minder maar wát ik doe, werkt beter en past bij wat ik belangrijk vind.
Dus. Ik ben er blij mee!

Ik moet wel toegeven, in het begin durfde ik het niet echt te vertellen:

  • dat mijn werkdag begint met een lange wandeling en een uitgebreide meditatiesessie;
  • dat ik dus pas om 10 uur mijn computer inschakel;
  • dat ik minstens een uur lunchpauze houd en na een zelfgemaakte salade opnieuw een rondje ga lopen;
  • en dat ik iedere zevende week de toko sluit om achter de schermen bij te komen, prikkels te verwerken, spullen op te ruimen, inspiratie op te doen en weer op te laden voor de volgende sprint van zes weken leven en werken. Ik noem dat ‘sabbatweek’.

Maar goed, nu lees je het dus, want nu durf ik erover te vertellen. Ik geloof namelijk dat meer mensen dit zouden moeten doen. Niet per se dezelfde routines, maar wel beter voor zichzelf zorgen.
Ik zie en hoor en ontmoet zóveel mensen die overspannen zijn of daartegenaan zitten, die niet tevreden zijn met hoe het gaat en ook wel weten dat het anders moet, maar vast zitten, of denken dat ze vast zitten.
Het schrijnende vind ik dat het vaak heel bevlogen en getalenteerde mensen zijn. Die de wereld echt wat te brengen hebben. Maar ik geloof: als ik wat bij wil dragen aan de wereld, moet ik eerst goed voor mezelf zorgen. Echt: eerst ik. En dat is niet egoïstisch, dat is investeren in de basis.
Goed voor mijzelf zorgen betekent voor mij, echt, grenzen stellen. Nee zeggen. Nee blíjven zeggen. En ja, dat betekent soms mensen teleurstellen, of ze laten wachten. Dat is niet makkelijk voor een pleaser. En het is niet makkelijk in deze veeleisende tijd.
Goed voor mijzelf zorgen betekent voor mij ook: blijven opletten. Tijd inbouwen om afstand te nemen, voor reflectie, prioritisering en bijsturing.
In deze drukke, overprikkelende wereld, gaat goed voor jezelf zorgen echt niet vanzelf. Het is een constant gevecht.
In bijgevoegde tekening zie je hoe ik dat uitbeeld. Hoe het voelt voor mij. De beweging die ik dagelijks maak om wat ruimte om mij heen te behouden.
Het woord gevecht klinkt negatief. Maar het is een strijd voor het goede. Want door nee te zeggen en ruimte voor mijzelf te bewaken, vergroot ik uiteindelijk mijn impact. Ik blijf langer inzetbaar. Ik zeg nee uit lijfbehoud en omdat ik graag wat wil betekenen in de wereld.

Dus.
Hoe goed zorg jij voor jezelf? Wat doe jij om vitaal te blijven? Hoe goed gaat het me je? Hoe duurzaam is je levensritme op dit moment? Ik hoop dat deze blog je aanzet om erover na te denken.
Dat je jezelf de ruimte gunt om erover na te denken.

Met beste groet! Sophie

PS) Vind je het waardevol om je medewerkers hierover te laten nadenken, bijvoorbeeld binnen jullie
vitaliteitsprogramma? In een kleine, veilige groep, onder mijn deskundige leiding?

Boek dan een inspiratiesessie van betekenis.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Contact

Moment van Betekenis
Louise de Colignylaan 1
2252 KL Voorschoten

Volg mij

Waar ben je naar op zoek?