De Onweerstaanbare Werkgever #18

Heb jij als werkgever ‘last’ van de jongere generatie? Van de Millennials en de zogenaamde GenZ? Van hun hoge eisen aan jou als werkgever, van hun kieskeurigheid in het werk en de arbeidsvoorwaarden? Dan is deze aflevering voor jou. 

In deze aflevering licht Sandra van Beest, expert ‘impact maken met je werk’ het perspectief toe van deze jonge werknemers: twintigers en dertiger die nu de arbeidsmarkt betreden en die zingeving zoeken in het werk. Waarom doen ze dat? Misschien wel omdat zij, in tegenstelling tot eerdere generaties, die zingeving niet meer in kerk of gemeenschap ervaren. 

Waar kom je als werknemer je bed voor uit? Hoe kun je er, als werkgever of leidinggevende, voor zorgen dat je mensen bevlogen zijn en gaan rennen voor de zaak? Dat is waar dit gesprek over gaat. 

De drie ingrediënten voor onweerstaanbaar werkgeverschap zijn volgens Sandra: 

  1. Dat je als werknemer weet waarvoor je het doet, dus antwoord weet op de vraag: waar draagt de organisatie waar ik voor werk, aan bij? Welke grotere doel wordt er gediend? 
  1. Dat je als werknemer snapt wat jouw bijdrage daaraan is. Dus dat je weet en voelt welk radertje jij in welk geheel bent. 
  1. En dat je het gevoel hebt dat het núttig is wat jullie doen: dat het bijdraagt aan een betere wereld. IMPACT MAKEN dus, op een goede manier. 

Dat ‘bijdragen aan een betere wereld’, dat is de expertise van waaruit Sandra spreekt.  

Sandra heeft namelijk ten eerste een achtergrond ‘in de goede doelen’. Als zeventien jarige was ze al jeugd-vertegenwoordiger van Nederland bij de Verenigde Naties in New York. (Fun fact: daar kennen we elkaar van: ik was op een blauwe maandag ook stagiair bij de VN in New York.) Als strategisch consultant heeft ze later voor het bedrijfsleven gewerkt en leren zien hoe je processen efficiënter inricht.  

Sandra snapt als geen ander *dat, en in welke vorm, er geld nodig is voor de goede doelen *waar er potentieel verloren gaat bij het werven van fondsen. “Goed doen, makkelijker maken”, is dan ook haar missie geworden, en van daaruit stichtte ze The Social Handshake: een betaalplatform die het super makkelijk maakt om vanuit je bruto salaris structureel iets te geven aan het goede doel, waarbij 100% van je gift (en soms 200 of 300%, omdat de werkgever ‘matcht’), bij het goede doel terecht komt. En geven, impact maken, voelt goed! 

Deze secundaire arbeidsvoorwaarde is niet financieel maar sociaal en idealistisch van aard. Een groeiend aantal organisaties in Nederland omarmt het concept. In het buitenland is het al heel lang gemeengoed. Nedeland loopt een beetje achter. 

Dit sociale aspect, het idee dat je impact maakt door, met een klein deel van jouw salaris, direct goede doelen te steunen, is voor een groeiend aantal werknemers belangrijk en kan het verschil maken bij de keuze voor een werkgever. 

Sandra haar klanten zijn dan ook onweerstaanbaar werkgevers die, naast hun core business, het ook belangrijk vinden om bij te dragen aan een betere wereld, en dat uitdragen in, onder andere, hun sociale arbeidsvoorwaarden.  

In dit gesprek hebben we het dus over impact maken, de wereld mooier maken, purpose, en hoe motiverend dat werkt. Bovendien, in de laatste minuten van ons interview, geeft Sandra als toegift een voorbeeld van hoe ontwapenend en verbindend het kan zijn wanneer ‘de baas’ kwetsbaarheid durft te tonen. 

Dus. Aarzel niet langer en druk op play: inspiratie gegarandeerd! 

Groet van Sophie 

PS) Wil jij ook een aantrekkelijke werkgever worden door The Social Handshake op te nemen in je arbeidsvoorwaarden? Kijk op The Social Handshake thesocialhandshake.com . 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

Moment van Betekenis
Louise de Colignylaan 1
2252 KL Voorschoten

Volg mij

Waar ben je naar op zoek?